понедељак, 30. јануар 2017.

Izložba 90-te / Galerija Artget, Kulturni centar Beograd 9. februar 2017

90-te Srđana Veljovića

otvaranje 9. februara 2017.Galerija Artget, Kulturni centar Beograd



Beograd, sept 1999.


Poslednju deceniju i po, koliko je u izlagačkom, profesionalnom smislu  aktivan i prisutan na domaćoj umetničkoj sceni, fotograf Srđan Veljović je izgradio specifičnu autorsku poziciju. Naime, Veljovićeva fotografska praksa i opus se u pomenutom periodu razvijaju kako kroz njegovo intenzivno praćenje i dokumentovanje različitih vidova kulturnog, društveno-aktivističkog, urbanog života prvenstveno Beograda, ali i Srbije i regiona, tako i kroz niz projekata u kojima tematski i problemski inicira i otvara brojna pitanja u vezi sa socio-političkim kontekstima našeg podneblja. U svojevrsnoj hronici događaja, pojava, situacija Veljović nastoji da zabeleži opštu sliku društva suočenog sa dramatičnim promenama, od svakodnevice svog neposrednog životnog, porodičnog okruženja do određenih kolektivnih prostora/ zona  ili malih pojedinačnih gestova nepristajanja, borbe i otpora politikama koje su nas sve zajedno uvele u okolnosti permanentnih kriza, nestabilnosti i neizvesnosti. Sagledan u celini Veljovićev fotografski rad ima formu specifičnog vizuelnog istraživanja, upotpunjenog  autorovim promišljanjem i samog medija fotografije odnosno značaja, moći, potencijala koji fotografija ima kao dokument i kao umetnički izraz u interpretacijama i razumevanjima društvenih realnosti.  
Foto-projekat 90-te, nastajao je u periodu vladavine Slobodana Miloševića, od 1987. godine (tj. od Osme sednice CK SKS, koja se može smatarti uvodom u kasniji raspad Jugoslavije), pa sve do 2000. godine i nove poltičke promene i tranzicije. Navedeni period duži od jedne decenije, Veljović kao i većina stanovništva u Srbiji proživljava pokušavajući da ostvari neki vid normalnosti u sopstvenom okruženju. Niz fotografskih radova nastaje kao rezultat traganja za načinom opstanka u trenucima dok se urušavao  ceo jedan sistem (politički, društveni, vrednosni) koji su generacije decenijama unazad gradile i usvajale. Tako fotografisanje kod Srđana Veljovića u ovom periodu postaje određena vrsta mentalne vežbe i potrebe da na svoj način reaguje, dokumentuje, i možda inicijalno ne nužno iz umetničke vizure, arhivira sećanje na  jednu istorijsku epohu i njoj pripadajući socijalni ambijent.
Izložba 90-te u Galeriji Artget Kulturnog centra Beograda, mišljena je kompleksno i  uži izbor fotografija iz obilne fotografske produkcije nastale tokom 90-ih, uspostavlja nekoliko isprepletanih paralelnih tokova naracije. Fotografije iz ove serije uvode nas u različite vizuelne narative, u prizorima redovnog vojničkog života pred rat, civilnog života u ratnim okolnostima, života na studnetskim i građanskim protestima, života pod NATO bombama, privide normalnosti u dinamici urbanog klupskog života, dnevnih javnih performativnih manifestacija otpora, ali i manifestacija prkosa vesele „nepobedive nacije“ i konačno trenutaka proslave „pobede“.
Veljovićeve 90-te po prvi put dobijaju izvesnu integralnu javnu prezentaciju i danas bi ove fotografije trebalo posmatrati ne samo kao vizuelni dokument/svedočanstvo o jednom društvu i prošlom traumatičnom vremenu već i kao svojevrsnu refleksiju sada i ovde još uvek zarobljene u kolopletu posledica pomenutog  istorijskog perioda.
Miroslav Karić  
Sladjana Petrović Varagić





Divulje/Split, JNA 1988.


Beograd, 10. mart 1991.

Beograd, Knez Mihajlova ulica. Avgust 1993.

Beograd, 3. decembar 1996.





90-te

Srđan Veljović

Serija fotografija 90-te pokriva vreme od 1987. do 2000. godine, tačnije, period vladavine Slobodana Miloševića. Svo to vreme sam fotografisao, prilično učestalo. Posmatrajući ih iz perspektive 2017. godine, čini mi se da te fotografije spram tadašnje stvarnosti imaju manje dokumentaran, svedočeći odnos. Njima se više dokumentuje želja i napor za uspostavljanjem prostora normalnosti i slobode. To se moglo postići samo malim aktima subverzije, simboličkim činovima koji imaju sporedni, poprečni položaj spram prećutanog, nikad ispričanog narativa 90-tih.
Okosnicu ove izložbe čine fotografije vezane za kontekst vojske, razvrstane u dve grupe: prva iz 1987/8. godine - period JNA i potonja iz 1999. godine - rat protiv NATO. Fiksirajući kontekst lako se uočava razlika koju je donelo vreme. I nepromenljivosti.
Prostor između ova dva vremena zauzimaju predstave situacija ispoljavanja društvenosti, subjektivnosti: slučaj kluba Industrija, iliti tehno potkultura u Srbiji, splav Lukas - turbofolk, ulična akcija Saše Markovića Mikroba Žudnja za životom, Vilhelm Rajh, nedeljna spontana okupljanja - narodna veselja na Kalemegdanu.
Deo radova se odnosi na saradnju sa umetničkim kolektivima Ledart i Labin Art Express (LAE). U pitanju su bile akcije, intervencije u javnom prostoru izvođene koncem 90-tih, dekade čijim su se učinkom neposredno bavile. Sumirajući značenja, uzroke i učinke, te slike simbolički, ali na veoma precizan način govore o vremenu.
Grupa  fotografija u užem dokumentarnom smislu, notira određene prelomne situacije ovoga perioda. Tu je: 9.(10) mart 1991. godine, zatim granični kamen između Albanije i SFRJ na Prokletijama (maj, 1991) u momentu kada je postojalo izvesno da država prestaje da postoji, preko mečkara u Knez Mihajlovoj ulici u Beogradu 1993. godine i sve do studentskih protesta iz decembra 1996. godine i uličnog izloga venčanica u centru Beograda.

Grupa fotografija koja na prvi pogled značajno odstupa od ostalih ukazuje na ono što prethodi, ono što je izgubljeno. Ukazuje na mesto odakle smo uskočili u 90-te.



Divulje/Split, JNA 1988.


Industrija


Beograd, septembar 1997.
Saša Marković Mikrob, šetnja sa maskama. Festival "Žudnja za životom, Vilhelm Rajh"


Beograd, Kalemegdan, avgust 2000.

April 1999. Rat protiv NATO.


Нема коментара:

Постави коментар